15 september 2015

Veganskt på bokmässan

Hej igen!

Hoppas att ni haft en bra dag. Det har jag haft. Jag köpte senaste numret av Faktum av min lokala försäljare; jag har bläddrat igenom programmet till bokmässan och blivit peppad; och så har jag kelat med mina goskatter så där så jag blev alldeles varm i hjärtat. Husdjur är verkligen fantastiska (även om en ju kan ha synpunkter på detta fenomen ur ett veganskt perspektiv - detta får jag återkomma om någon gång)! Här är en bild på dem, en sällsynt sådan då de ligger bredvid varandra (i vanliga fall är de inte världens bästa kompisar):


I alla fall, jag hittade lite intressanta programpunkter i bokmässans tidning som jag vill tipsa om. Jag brukar inte bevista denna årliga höjdpunkt för kulturtanter och litterära viktigpettrar för det är ju hiskeligt dyrt inträde, men i år var det en Mycket Snäll En som erbjöd mig och Partnern gratisbiljetter så då var vi snabba som illrar på att tacka ja.

Bokmässeprogrammet visade sig vara en djungel och en källa till existentiell ångest på grund av den uppsjö av krockande programpunkter som jag vill gå på. Jag hittade alltså en massa intressant men jag tänkte tipsa om några guldkorn som en kanske inte vill missa:
  • Erica Palmcrantz Aziz, som nog kan sägas vara svenska raw food-världens drottning, kommer ha flertalet återkommande punkter både på scen och i monter för att prata om sin nya bok Rawsome. (Observera att hon ibland använder honung i sina recept, i övrigt tror jag allt hon gör är veganskt.)
  • Mattias Kristiansson, chefredaktör på tidningen Vego, kommer att prata om sin nya bok Välkommen till Vegoriket!, också det vid flertalet tillfällen. 
  • Djurens Rätt kommer att ha en monter, och i den kan du få ett nummer av tidningarna Vego eller Vegourmet om du visar att du är medlem. De kommer även att ha vegansk kakfest. 
  • Linda Andersson Hafner presenterar sin purfärska kokbok Hjälp! Veganer på middag. Programpunkten går av stapeln söndagen 27 september kl 13-13.20.
    Har ni kanske fler tips? Programtidningen är så omfattande att jag inte orkat lusläsa det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar