02 september 2015

Onsdagsmiddag: Quesadillas

Låt mig presentera bloggens första återkommande inlägg: Dagens middag. Här kommer jag mer eller mindre genomarbetat slänga upp vad jag äter, med eller utan recept, ibland komplett med bilder. Jag hoppas att det ska inspirera och ge tips på recept att laga.

Vad lagade jag då en lagom regnig, tidig onsdagskväll till mat? Jo, quesadillas.



Det var mer en slump att det blev detta till middag än att jag längtade efter just precis quesadillas. Men jag måste säga att vi lyckades så bra att jag fick La Neta-vibbar (nej, jag tror inte deras quesadillas är veganska men Zocalo har en helt ok variant) och påmindes om rökiga sorter fyllda med mosiga bönor serverade på olika ställen i Mexiko när jag och Partnern* var där 2010.

Jag hittade iaf receptet i den finfina receptsamlingen Vår Kokbok Vegan (sid 97). De ger flera munvattnande förslag på fyllningar, och vi satsade på två av dem: Kidneybönor, Koriander & Chili samt Avokado, Paprika & Basilika. Både innehöll vegansk ost så att de blev lite så där krämiga och goda. Den senare varianten var i mitt tycke helt klart bäst medan Partnern gillade båda sorterna lika mycket.



Sammanfattningsvis tycker jag att det är ett bra snabbt, recept men som jag tror att en kan tröttna lite på efter ett tag. Bra då att man får fyra olika förslag på fyllningar.

Här kommer vårt modifierade recept på de två fyllningarna vi använde. Grunden är 4-6 stora tortillasbröd som en fyller med de ihopmosade ingredienserna som följer:

Kidneybönor, Koriander & Chili
1 burk kidneybönor
50-100 g veganost (vi tog långt mindre än de anvisade 100 grammen)
1 kruka koriander
1-2 tsk chipotlepasta eller sambal oelek
ev salt



Avokado, Paprika & Basilika
1-2 avokado, ordentligt mogna
1 röd paprika
50-100 g veganost
färsk/frusen basilika
salt & peppar



Lägg röran på hälften av ett tortillasbröd, och vik sedan över den andra hälften. Stek i en torr stekpanna på medelvärme (akta så att det inte bränner för fort) två minuter på vardera sida. Klart!

Smaklig måltid!
* Partnern presenteras i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar