29 september 2015

Äta ute: Vi Viet

I lördags var jag och Partnern på stan och ville käka. Liksom en massa andra personer (tror jag) firade vi att det var lönehelg, så vi gick till den vietnamesiska, lilla pärlan Vi Viet. Den ligger på Erik Dahlbergsgatan 20, nära Vasaplatsen här i Göteborg.

Vi Viet har funnits några år, har jag för mig, och är en restaurang som serverar både animalier och veganskt. På menyn, som finns här, ser ingen rätt ut att vara enbart av vegetabilier men längst ner står att en ska prata med personalen om vegetariska alternativ. Det gjorde Partnern (hen kom före mig), och blev väldigt proffsigt bemött. Först frågade servitören om vi åt fisksås; när Partnern svarade nekande hänvisade servitören till ett antal rätter som kunde fås veganiserade med tofu istället för kött/räkor. Eftersom jag inte hade anlänt ännu kan jag tyvärr inte peka ut vilka rätter det rör sig om, men vi har listat ut att vi åt de veganska varianterna av nr 14 respektive 24.

När maten anlände var servitören noggrann med att presentera den, och var väldigt tydlig med att såsen som kom till min rätt (nr 24) inte passade till Partnerns mat för att den hade "klara smaker".

Så här såg min tallrik ut:

Nr 24: Tofu med risnudlar, sallad, friterade vårrullar, jordnötter och vietnamesisk sås

 ...och det här fick sällskapet:

Nr 16: Tofu med grönsaker, ingefära och koriander

Vi var båda extremt nöjda med det vi åt. Tyvärr minns vi inte mer om hur det smakade (Partnerns otroligt utförliga minnesbild är: "Jag minns att det var gott!"), men vi kan båda högt rekommendera stället.

Och priset då? Min rätt kostade 150 kr och Partnerns 130:-, vilket det absolut var värt. Hit kommer vi gå igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar