03 september 2015

Torsdagsmiddag: Matig sallad med avokado & bönor

Hej igen! Kul att du läser detta!

Jag vet, jag har ju inte presenterat mig själv ännu - det kommer, jag lovar - men så mycket kan jag avslöja redan nu som att det finns få saker som gör mig så vardagslycklig som detta att få komma hem till att någon (läs: Partnern) gjort middag.

Oftast lagar vi maten tillsammans men ibland så hinner Partnern hem före mig och känner sig så upplagd att hen tar itu med matlagningen på egen hand. Det känns som en fantastisk lyx, särskilt idag som jag kom hem, trött, snuvig och blodsockergnällig.

Vad hade då min kära vapendragare lagat? Jo, en gammal goding från ICA:s hemsida. Originalreceptet heter Matig Sallad med Cannellinibönor men vi hade inga såna baljväxter utan tog vanliga kikärtor istället. Dessutom körde vi på skalade edamamebönor (finns i välsorterade frysdiskar) istället för gröna bönor - supergott och kanske lite mer proteinrikt?


Så himla gott alltså! Jag kan verkligen rekommendera sallad gjord enligt följande recept:
+ något matgryn
+ någon baljväxt
+ någon sallat
+ grönsaker
+ dressing
+ kryddor.

En kan variera recepten i oändlighet efter säsong och tycke, och det blir sällan trist just tack vare blandningen. Och så blir det fräsch matlåda till dagen efter (om det nu blir något över det vill säga)!

Vad tycker du: gillar du matiga sallader?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar