11 september 2015

Världens bästa veganbakverk!

För några månader sen hittade jag till sidan Minimalist Baker. Och detta vet jag så här i efterhand inte om jag ska prisa eller ångra. För det amerikanska paret Dana & John som driver bloggen lägger upp helt sjuuuuukt goda, veganska* och ofta glutenfria recept. Det är alltifrån coola drinkar till matiga wraps, och så då dessa bakverk som en dööör lite av.

Sidan verkar ha en inriktning på att laga mat slash göra bakverk av få ingredienser. Men en sak bör jag varna om: det är inte direkt billiga tårtor en gör här, utan det är verkligen prima ingredienser som en använder. Vad sägs om kakaosmör, färska dadlar, nötter, kokosmjölk och allt möjligt lyxigt? Det är nog helt enkelt som så att smakar det så kostar det därefter.

Hittills har jag i tårt-/kakväg testat fem olika recept. Det kan hända att jag i senare inlägg kommer att gå in specifikt på varje recept men nu tänkte jag bara sprida lite love över dessa kockars verk.

Photo: The Minimalist Baker
Vi har No Bake Chocolate Cheesecake, som är helt fantastisk för chokladälskaren (bild till höger). Vi har White Chocolate Lemon Cheesecake som är ett under av syrlig godhet. Eller vad sägs om Pretzel Peanut Butter Chocolate Pie, (som jag åt sista biten av idag, moahahaha...) som blandar salt och sött på ett underbart sätt? Gemensamt för dessa tre är att de nästan uteslutande görs utan ugn, och istället stelnas i frysen. Jag har gjort dem i pajform men jag kan tänka mig att det skulle vara ännu mer praktiskt att faktiskt göra dem i portionsformar, som på bilden här intill.

Sen har jag även testat att göra Easy Raw Vegan Brownies, som blev goda, samt Salted Caramel Peanut Butter Truffles, som inte blev så bra. Det kan dock hända att de blir bra med lite övning, så dissa inte dem nu bara för det.

Så missa för allt i världen inte Minimalist Baker, utan gå in på deras sida och låt dig inspireras!


* Jag vet inte om allt är veganskt men de är helt klart veganvänliga över lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar