30 januari 2016

Fika: Barista

Den Fairtrade-fokuserade cafékedjan Barista har äntligen öppnat i Göteborg, typ fem år senare än det var tänkt från början (om jag minns rätt). På Korsgatan vägg i vägg med Gillblads ligger nu detta helt splitternya café. Fin inredning (med mååånga eluttag - här inriktar vi oss visst på studenter och andra "lattejobbare"?) och än så länge peppad personal i kombination med riktigt gott kaffe och en omvärldsinriktning som känns bra i magen gör att jag kommer gå hit fler gånger.

För några år sedan blev det visserligen ett scoop att Barista - som gav sig ut för att vara omvärldsförbättrare i det lilla med sin schyssta fika där pengar går till bl.a. skolmat i Etiopien - var kassa mot sin egen personal, men efter det så ska de ha skärpt sig enligt egen utsago. Lattebranschen har jag fått för mig är murky över lag vad gäller anställningsregler och -förmåner, så jag tror knappast att de är värst i klassen i denna fråga, men det är klart att också jag satte kaffet i vrångstrupen. Men med detta utrett så vågar jag hoppas att Barista har tänkt om och nu är lite mer långsiktiga.


Iaf, ur veganperspektiv är Barista en förbättring av caféutbudet i Göteborg. De har hela två veganmackor, en kall (på bilden nedan) och en som grillas. Kaffet går att få med havremjölk (och kanske soja?). Därutöver vet jag faktiskt inte; jag glömde fråga om utbudet, och hemsidan är inte uppdaterad med den meny som finns på Korsgatan. Enligt hemsidan ska det dock finnas en, vad det verkar, vegansk sallad med bulgur, bönor och nötter. Det återstår dock att se hur utbudet ser ut i verkligheten. Som ni kanske minns så hade Barista i julas ett veganskt saffransknyte med mandelfyllning. Så jag tror och hoppas att de kanske har något permanent veganskt på sötsidan också.


Mitt och Partnerns kaffe var supergott! Baristan kunde verkligen hantera havremjölken och göra riktigt krämiga lattes/-macchiatos. Så passa på att gå dit medan det är nytt, fräscht och med lite extra omtanke av personalen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar