14 februari 2016

Alla Hjärtans Dag-brunch

Imorse gjorde Partnern & jag en liten lyxfrukost. Pga att våra magar inte är så stora som vi i vårt planerande hade trott så orkade vi inte göra allt till dagens första mål, utan fortsatte med recepten in på lunchen. Här följer dock tips på en finfin brunch för den som vill fira något speciellt eller bara sätta guldkant på en helgdag.

1. Blommor


Varje Alla Hjärtans Dag kräver en bunt väldoftande blommor, och varför inte få lite vårlängtan uppfylld på köpet genom ett knippe rosa tulpaner? Här fick jag ju också en anledning att plocka fram min loppisfyndade Alvar Aalto-vas som vanligtvis bara står och dammar.

2. Smoothie



Att börja brunchen/frukosten med en smoothie gjord från scratch sätter en hälsosam prägel. Så kan en liksom goffa i sig croissanter sen (I wish - jag väntar fortfarande på de där veganska croissanterna...).

Denna smoothie kommer från Vegankokboken av Sue Quinn och består av blåbär, mandelmjölk, gojibär, myntablad och limejuice. Lite för sur enligt mig men hade kanske blivit bättre med lite agavesirap i också, plus att blåbären nog inte skulle vara frysta. Ett tips från coachen helt enkelt.

3. Frukostskål med quinoa



Det hälsosamma fortsätter dock en liten stund med ett recept på en kall grötliknande sak, också denna från Vegankokboken. Ett modifierat recept kommeri ett separat inlägg. Kan iaf intyga att den var god. Om ni undrar vad som är på toppen så är det karamelliserad (stekt) banan.

4. Amerikanska pannkakor



I boken Vegoriket hittade jag ett spännande recept på tjockare, amerikanska pannkakor med solrosfrön som bas. I originalreceptet skulle de serveras med en kikärtssallad, men jag gjorde istället en klassiker av det: serverade med lönnsirap och tinade blåbär. Mmm... Now we're talking.

5. Tofu scramble

Nånstans här stod våra magar åt alla håll så vi tog en matpaus på några timmar. Men för den hungriga kan jag berätta att ursprungligen tänkte vi oss också äta scrambled tofu enligt ett recept ur The Plantpower Way. Detta blev nu till en fantastisk lunch. Var lugn, recept kommer i senare inlägg.

Hoppas att ni alla har en fin söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar