16 februari 2016

Det här med djurtestat

Jag är med i en grupp på Facebook som heter Veganska skönhetsprodukter. Där kommer dagligen upp frågor kring vilka produkter som är veganska och s.k. CF, d.v.s. icke-testade på djur (CF = cruelty free). För det är ett som är säkert, och det är att det här med veganskt och djurtester på kostmetika är en djungel. Varför? Jo, för att det finns en mängd olika definitioner på vad som är djurtester eller helt CF.

Just eftersom detta ämne är så komplicerat så kommer jag inte djupdyka något mera i det nu. Jag nöjer mig med att påpeka hur det ligger till för mig:
  • Vegansk produkt = produkt som inte innehåller animaliska ämnen. Kan dock vara testad på djur.
  • Icke-djurtestad produkt = produkt som inte innehåller något ämne som varit testad på djur, och som heller inte är testad som slutprodukt. Kan dock innehålla animalier. 
För vissa är en vegansk produkt en vara som varken är animalisk eller är testad på djur. Det är en jättefin idé, men skulle behöva ett eget uttryck för att inte blandas samman med de två begreppen ovan. Någon som har en idé?

Anledningen till att jag skriver det här inlägget är för att Vegokoll, förbundet Djurens Rätts konsumentsida, idag skriver om den organisationens CF-lista. Den är baserad på Humane Cosmetics Standard, vilket låter som en bra standard, MEN den innebär inte att produkten är fri från animalier. Därför har Djurens Rätt en separat lista för produkter som är både CF och animaliefria.

Komplicerat? Jajemen!

Hur resonerar du när du handlar skönhetsprodukter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar