16 januari 2016

Ett intressant förslag

På Politisms temasida Den Gröna Milen skriver Hasan och Zlatan Ramic hur det går för dem att vara veganer (om jag har förstått det rätt; det är lite oklart om båda avstår alla animaliska matprodukter), och om tankar som slår dem på vägen. Det är väldigt intressant att läsa, så om du inte redan gör det tycker jag att du ska ta en digital sväng förbi Politism, oavsett vad du annars tycker om den debattsidan.

Häromdagen skrev Zlatan om den falska proteinmyten och idag slår Hasan till med ett slag för märkning av kött som cancerframkallande. Han vill dock gå ett steg längre och visa "lidandet och miljöförstörelsen deras köttbitar orsakar".


Radikal som jag ju är (eller låtsas vara? Ibland börjar jag känna mig som en smygkonservativ...) tycker jag ju att det kanske vore en väg att gå. För nånstans måste vi adressera att folk går med stora skygglappar vad gäller djurindustrin. Det är som att vi piper till om så en mask riskerar att bli överkörd i TV, men att mer än 80 MILJONER DJUR får utstå en massa lidande och till slut en fruktansvärd död VARJE ÅR BARA I SVERIGE för att människan ska tillgodose sina smaklustar, det viftar vi bort därför att vi kan.

Vi vill inte se när någon annan mördar i vårt namn. Så enkelt är det, hur en än vrider och vänder på det. Ingen vill vara slaktare men alla gillar slaktarns produkter.

(Typ. Vi är ju några som börjat välja en annan väg, tack och lov.)

Luna from Mino Valley Farm Sanctuary

Ok, färdigpredikat för idag. Nu är jag nyfiken på er kritik och/eller beröm. Vad tycker du om detta? Är en grafisk märkning vägen att gå eller kommer det bara ge bakslag?

Med önskningar om en fin helg till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar