15 december 2015

VegoVision Göteborg

Nämen hej! Long time no see! Jag har haft en svacka igen, en blogg-uppdaterar-svacka. Jag vet inte varför men jag har inte kommit över det där hindret som det kan vara att försöka skriva på bloggen. Men nu så!

Så vad har hänt sen sist? Jo, jag har så klart käkat en himla massa mat. Igår t.ex. åt jag en god svartpeppartofu från senaste numret av magasinet Vego. Så klart tweakade vi receptet lite men bara till det bättre tror jag. :-)

Fast det stora som hänt är så klart förra helgens mässa VegoVision här i Göteborg. Jag kan inte fatta att jag inte lyckats skriva om den förrän nu, så bra som den var.




Där fanns en himla massa utställare. Oumph! var där med tuffingar som spelade musik och dansade(!). Veganlife var där med smink och vegokosttillskott. Green Laces och Avesu (ända från Tyskland!) var där med skor. Tidigare nämnda Vego var där, liksom konkurrenten Vegourmet. Partnern lyckades till och med vinna det senares app-tävling, så nu har vi en pinfärsk app med en massa gosiga recept från Vegourmet, det ni! (Det får jag återkomma till nån gång.) Vilka var där mer? Jo, Vegan Runners, Färg & Förändring, Lush, Simris Alg samt en massa andra spännande föreningar/företag etc.

Sen ordnades det även föredrag under hela helgen. Personligen var jag bara på ett föredrag men det var väldigt bra tycker jag. Mr Gene Baur hade kommit hela vägen från USA för att prata om sin skapelse Farm Sanctuary och hur djurrättsaktivism kan se ut. Se videon nedan från ett besök han gjorde hos The Daily Show:


Det var ett stundtals plågsamt och stundtals hoppingivande föredrag Gene gav, som jag är glad att jag gick på. Tack och lov var där inga slaktvideos med, vilket jag tackar gudarna för (pallar bara inte sånt!), men ändå rätt upprörande bilder. Alltid lika skönt dock att vara i ett sammanhang där en äldre, passionerad person pratar om sin veganism som något självklart. Det är inte varje dag sånt händer mig kan jag säga...

Lunch intogs på den eminenta food trucken Vegansoulfood som kommit ända från Stockholm för att ge föda åt göteborgarna. Sen åt mitt sällskap och jag naturligtvis varsin fantastisk tårtbit i det helveganska caféet. Jag minns inte exakt vad vi tog men min var nån raw cheesecake med lingon och pepparkaka, mums.




På det stora hela var det en inspirerande dag. Det var fint att se så många människor där. Efteråt fick jag reda på att över fyra tusen personer besökt mässan under helgen. Det måste ju ses som fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar