07 december 2015

Min veganska hudvårdsrutin

Så här när vintern närmat sig med stormsteg(!) känns det allt viktigare att ha en bra rutin för hur en kan ta hand om sin hud, särskilt den i ansiktet eftersom den utsätts för en massa kyla och vind. Så jag tänkte att jag skulle skriva lite kort om vad jag använder för något.

Jag har en rutin i tre steg som består av:


My skincare routine

  1. Vaska ansiktet så att det blir fuktigt, och smeta sedan in lite kokosolja i ansiktet så att makeupen och orenheter löses upp. Ta sedan en tvättlapp i bomull, dränk den i varmt vatten, krama ur och torka så ur ansiktet från sminket. 
  2.  Ta rosenblomsvatten (eller annat s.k. hydrolat) på en bomullsrondell och dra över ansiktet. Kom särskilt ihåg kanterna av ansiktet samt halsen. Detta gör jag för att få bort de sista sminkresterna och liksom "öppna" huden för nästa steg.
  3. Sista steget består av att jag smörjer in ansiktet med några droppar vegetabilisk, kallpressad olja.  
Just nu använder jag Eldes Pure Moisture Complex, för steg 3,som jag tycker är bra men alldeles för dyr (jag köpte mitt ex på rea). När den är slut kommer jag köpa någon olja från Organic Makers och testa. Är så nyfiken på deras produkter som ni vet vid det här laget...

Kände du förresten till märket Elde innan? Jag blev glatt överraskad när jag surfade in på deras hemsida och upptäckte att hela deras märke är veganskt och många ingredienser har märkningen Fair Trade. Det finns hopp om världen! Ett märke som tidigare såldes via Swedish Beauty Factory men verkar ha försvunnit därifrån tyvärr.

Många tror att en ansiktsolja gör hyn fet men det stämmer inte. Jag har rätt fet hy men den mår bara bra av de vegetabiliska fettsyrorna, särskilt på vintern när ansiktskrämer (som ju innehåller vatten) får hyn att bli torr och fnasig. Så testa en ansiktsolja om du inte gjort det tidigare. Organic Makers har information på sin hemsida om olika oljors egenskaper, så att du kan hitta en som passar just dig. (Och ja, jag vet att jag tjatar om dem, men nej, jag får inte betalt för att marknadsföra deras produkter.)

Förresten, om du har torr hy på vintern kan det vara bra att strunta i att tvätta ansiktet på morgonen. Detta eftersom det sebum (hudens egen ansiktskräm) huden producerat under natten lätt försvinner vid kontakt med vatten. Men det var överkurs. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar