05 december 2015

Recept: Chokladfudge med pepparmint

Photo: www.womaninreallife.com

Inför helgen fick jag ett ryck och ville baka julgodis. Via den eminenta hemsidan Finding Vegan (tack Jenny Mustard för tipset!) ramlade jag över ett recept på hemgjord fudge med kakao och pepparmint, och kunde naturligtvis inte motstå att testa att göra detta.

Originalreceptet hittar ni här, men jag har modifierat det lite så jag skriver ut det nedan med instruktioner.

+ 6 matskedar mjölkfritt margarin (kolla så att D-vitaminet är veganskt)
+ 500 g florsocker
+ 1 dl kakao som du siktat
+ 1/2 dl växtmjölk (jag tog sötad sojamjölk) + ev lite till
+ 20 droppar pepparmyntsolja

Ta en brödform (en sån där rektangulär) eller form med liknande storlek. Skär till bakplåtspapper så att det passar i formen. (Detta för att det ska bli lättare att få upp fudgen sen, plus för att inte skada beläggningen om du har sådan i din form.) Ta sedan en stor, rund skål som tål upphettning; den behöver rymma 1,5 l. Mät upp margarinet, florsockret, den siktade kakaon samt 1/2 dl växtmjölk i skålen. Sätt sedan en kastrull/gryta - som ganska precis rymmer botten på bakskålen - med typ 5 dl vatten på spisen och låt koka upp. När vattnet kokat upp sänker du värmen en del och sätter på bakskålen ovanpå. Den ska liksom vila på kastrullen så att skålen värms upp av den och ingredienserna smälter ihop. Medan du försiktigt rör runt i skålen då och då väntar du på att innehållet som sagt blir en kräm. Blir den för tjock har du i lite mer växtmjölk och rör runt. OBS! Smeten ska vara rätt tjock, så ta inte i för mkt mjölk! När röran har blivit rätt len, utan en massa klumpar, har du i pepparmyntsoljan och rör runt. Smaka av och känn så att pepparmyntssmaken känns. (Om inte har du i några droppar till.) Häll så över smeten i bakformen. Ställ in i kylen några timmar tills smeten stelnat. Skär sedan upp i rutor och NJUT!

OBS! I originalreceptet är det krossade polkagrisar med som topping på fudgen. Jag ser nu att det knappt går att få tag på veganska polkagrisar i Sverige. Därför har jag uteslutit dem ur receptet för att jag inte vill äta krossade löss i vanliga fall...

Jag hade tyvärr i för mycket växtmjölk så min röra ville inte stelna ordentligt. Nu har den dock stått i frysen över natten och jag tror att den börjar bli ok. Har dock inga bilder att visa er eftersom jag inte skurit upp rutorna än; då de ska serveras först i morgon vågar jag inte ta dem ur frysen än. De är dock ljuvligt goda, så smaken är det inget fel på och det måste ju vara huvudsaken.

Fin helg till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar