16 december 2015

Kampanj!

Har ni sett förbundet Djurens Rätts kampanj i kollektivtrafiken än? Den pågår just nu, och uppmärksammar grisars liv inom "livsmedelsindustrin"*. Jag såg affischen på vägen till VegoVision-mässan, och det fick mig att bli ännu lite stoltare över att inte bidra till grisarnas helvete.


Jag tycker att det är en strålande kampanj, och visar på hur djurrättsaktivismen tar nya steg framåt. För tio år sedan tror jag inte att Djurens Rätt hade varken velat, vågat eller kunnat ha en sådan annonskampanj i det offentliga. Så personligen tror jag ändå att vi tar steg framåt, även om de kan tyckas mikroskopiska. (Får jag påminna om att 100 miljoner - ja, etthundra miljoner! - djur dödas varje år i Sverige för att bli mat?)

Håller du med mig om att det är en bra kampanj eller har jag fel?


* Jag har börjat skriva citationstecken runt det ordet för att jag tycker att det är ett missvisande ord men saknar ett bättre att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar