24 december 2015

God jul!

Kära läsare, hoppas att du har en fröjdefull, vilsam, glädjebringande högtid oavsett var du är och vem du befinner dig med. Jag önskar dig allt gott dessa sista dagar på året.

Själv har jag traditionsenligt firat in julens ankomst genom att tillbringa natten på hotell här i Göteborg. Det är verkligen det bästa av det bästa att få spendera dan före dan tillsammans med Partnern och gå på bio och äta middag på restaurang (vilket jag kommer återkomma till), och sen vakna upp på julaftons morgon och äta en lyxig hotellfrukost.

 



I år valde vi Hotel Pigalle, som ligger i Palace-huset nere vid Brunnsparken, men i den lugna änden (bortvänd från Nordstan). Hotellet är fantastiskt inrett i 1920-talstid, och varje rum lär vara unikt. Grön marmor i badrummet och en söt liten soffhörna vid fönstret. Hit vill jag återkomma varje år.

 



Det enda som var lite sämre var hotellfrukosten. Vi hade sagt till om vår matstatus redan när vi bokade rummet, och när vi checkade in blev vi glatt överraskade av att receptionisten hade koll på våra kostönskemål. Det hade däremot inte frukostpersonalen riktigt, men hen var snäll och stekte upp grönsaker till oss och tog fram havregurt och sojamjölk. Det är bara det att jag också vill äta pain de chocholat eller nån liten kaka iaf när jag lyxar till det, eller varför inte pannkakor eller åtminstone Oatly's cream cheese? Som det var nu fanns det inte ens margarin. Så där har ni lite att jobba på, Pigalle, till nästa gång.


Totalt var vi dock mycket nöjda med vår vistelse, och är ni mejeriätare så har ni mycket att se fram emot på frukosten. Och miljön är som sagt underbar - mycket romantisk måste jag till och med tillstå.

God jul alla fina!

2 kommentarer:

  1. Åh, ser mysigt ut, och vilken bra idé att fira in julen med hotellnatt :)
    Kanske sent att säga god jul, men.. allt gott till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, nu svarar jag ju jättesent men god fortsättning till dig! Hoppas att du får ett jättebra 2016! Kram

      Radera