07 oktober 2015

Veganska perspektiv på klimatfrågan

Igår kväll var jag på en en-kvälls-filmfestival vid namn Jord. Det är en kille som driver filmfestivalen Elixir som för ett halvår sen kom på att han vill visa filmer på temat klimat och förändring; sagt och gjort så roddade han ihop Jord.



Filmvisningen höll till på Draken, den anrika, gamla filmsalongen vid Järntorget (where else...). Under kvällen visades fyra filmer: en superkortis på fyra minuter, och så tre längre filmer på runt en timma vardera. Den första filmen hette Black Ice och handlade om The Arctic 30, Greenpeace-aktivisterna som 2012 blev gripna av rysk polis för att ha försökt klättra ombord på en oljeplattform i Arktis. Film nummer två, All The Time in the World, porträtterade en trebarnsfamilj i Kanada som under nio månader bodde i en isolerad stuga i Yukon utan el och rinnande vatten. Den tredje långa filmen, vid namn Just Eat It, handlade om överproduktionen och dumpningen av mat i den rika delen av världen.

Filmerna var i mina ögon inte revolutionerande men helt ok. Temana som avhandlades var ju lite olika - alltifrån tidsanvändning till oljeproduktion - och därmed berörde inte allt direkt klimatet, men de filmer som handlade om denna ödesfråga saknade nästan totalt medvetenhet om animalieindustrins påverkan.

Jag har inte för avsikt att ge en fullödande bild av detta med animalisk produktions länkar till negativ klimat men googla gärna och kolla upp det. Jag tänker bara säga två saker om detta: metangas samt energiödslande vid matproduktion. 



Det gör mig irriterad att filmen Just Eat It la jättestort fokus på grönsaksodling och hur mycket av frukt och grönt som kasseras utan att nånsin nå en mänsklig mun, men ägnade kanske trettio sekunder åt att konstatera att det är mycket mer energislösande att kasta animalier än vegetabilier. Och det faktum att det är både idioti och hjärtlöshet att föda upp djur och tortera dem för att sen bara kasta deras kroppar, nämndes över huvud taget inte. Gaaah, jag blir bara så trött!

Och nej, jag har inte glömt att jag är nybliven, frälst vegan som precis har öppnat mina ögon för djurens situation; jag har inte glömt att jag själv har bidragit till detta. Men jag kan för mitt liv inte förstå hur stora miljöorganisationer som Greenpeace och WWF, vad jag vet totalt duckar för frågan. Politism nuddade vid ämnet i en jättebra krönika om köttet och klimatet.

Vad tycker ni om detta? Förgyll nu min kväll genom att lämna en kommentar om detta (men snälla, bespara mig sånt som "kött är gott"...).

2 kommentarer:

  1. Jag tänker spontant att det är fortsatt kontroversiellt att ifrågasätta köttätande (denna köttnorm som råder i vårt gamla bondesamhälle!), även om jag tycker att opinionen svängt de senaste åren med initiativ som köttfri måndag, mer fokus på frukt och grönt samt ett större medvetande kring fördelarna med en varierad kost (läs mer vegetariska alternativ som kontrast till kött, sås och potatis). Om en generation eller två tror jag att animalier kommer ses som lyxvara snarare än dussintals som det är idag. Förhoppningsvis är det inte för sent då.

    För övrigt blir jag stolt som en liten tupp (djurliknelse, haha) när kollegor frågar efter recept på mina luncher. Även om jag inte är vegan (än), sprider jag gärna vegomat, som känns som ett okej alternativ till kötthetsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag håller helt med och jag hoppas att du har rätt gällande detta med animalier som lyx i framtiden. Och vad kul att dina kollegor frågar dig om recept och sånt, det gör mig glad! Ha det fint! Kram

      Radera