05 oktober 2015

Äta ute: Fika

Kom på att jag ju har käkat/fikat ute på stan några gånger den senaste veckan, så jag gör ett sammandrag av de gångerna.

Two Little Birds
En dag stod jag på Järntorget och hade precis missat sista vagnen för att jag skulle kunna åka på samma biljett hem som dit (den där 1,5-timmesregeln hos Västtrafik, ni vet(?)). Istället för att sura över dessa tjugo spillda kronor så bestämde jag mig för att utnyttja den fina dagen och gå och spendera lite mer pengar - jag är ju så logisk... Så vart går en då som vegan och fikar runt Järntorget? Tja, en kan gå till Café Repris men de har mest smaskiga mackor och inte så mycket sött, vad jag vet. Så jag promenerade istället de få metrarna till Two Little Birds, caféet med kulturhantverk på Andra Långgatan. De har ganska nyligen övergått till en överväldigande vegansk meny (om inte helt?) så det är ett säkert vegankort. Just den dagen hade de bl.a. citronkaka och raw snickers med en massa choklad - självklart föll jag för chokladbiten... Tyvärr knäppte jag bara en enda bild när jag var där, men den var å andra sidan ganska snygg om jag får säga det själv. Håll till godo ;-)

Café Kåken
Mitt lokala bibliotek ligger i kulturhuset Kåken, vid hållplatsen Stockholmsgatan/Härlanda. Här har det tidigare funnits en hel del smaskiga raw food-bollar och liknande, men på senare tid har sortimentet tunnats ut till min besvikelse. Häromdagen gick jag dock förbi bara för att kolla vad de hade, och upptäckte då till min glädje att det fanns två sorters veganska mackor att välja på. Jag blev väldigt överraskad, vilket jag förmedlade till personen bakom kassan. Hon berättade då att det var hon som infört det veganska sortimentet, och att det i framtiden ska komma mer sådant. Vad glad jag blev! Så ni veganer som är i närheten, gå dit och fika! På bilden är det en hummusmacka med lite sting i av chiliflingor.

The Kitchen
Det här fiket hette tidigare Café Con Amor och ligger vid Skanstorget, typ bredvid biografen Capitol. För ett tag sen togs det över av två systrar som bytte meny och införde en massa veganska godsaker. Förutom att få havrelatte brukar de ha vegansk toscakaka, raw food-kaka och nån vegansk annan kaka. Just den här dagen tog jag deras mörka kladdkaka med kokosglass. Den var inte kladdig utan snarare oerhört mörk och tung, och biten ni ser på bilden räckte gott. Nästa gång ska jag dock försöka övertyga dem om att göra sin key lime-paj vegansk, för såna brukar vara grymt goda. Gör det ni också! :-)

Fika lugnt, vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar