21 oktober 2015

Middag: Filodegspaj med tomat & aubergine

Igår kväll gjorde Partnern och jag ett lite mer avancerat recept. Jag hade tittat på det flera gånger i Vegankokboken (som är min favvokokbok just nu!) men tänkt att det fick vänta till nån gång då jag skulle ha mer tid och energi att lägga på matlagningen. Igår blev den dagen, eftersom både Partnern och jag var hemma tidigt.

Jag har nog lagat mat med filodeg kanske en gång tidigare i mitt liv men alltid varit nyfiken på det. Jag gillar oljiga saker och dit hör ju den sortens mat, minst sagt. Filodeg är en tunn, tunn deg gjord på vetemjöl och vatten typ, som penslas med olja och läggs i lager om flera stycken ovanpå varandra. Sen gräddas den och blir fantastiskt krispig. Nackdelen är att den kräver en del jobb och inte håller sig alls länge i kylen om du får deg över. (Jag funderar på om jag kan övertyga Partnern om att få använda resterna till baklava, mmm...)

Det här receptet innehöll, som ni ser till höger, en massa ingredienser. Kort förklarat så gör en en tomatsås och en torrare auberginefyllning, och lägger mellan ark av filodeg. Sen gräddas det hela i ugnen i ungefär en halvtimme.

Auberginen skärs i kuber och läggs med salt i ett durkslag ett tag för att dra ur vätska. Sen stod det att en skulle skölja av saltet och torka kuberna i en handduk men det struntade vi i; istället drog vi ner på saltet i övriga rätten.

Under tiden görs en tomatsås på en massa tomater och bönor och grejer. Den får koka ihop. Medan det görs så börjar man skära till degen och pensla ihop den i lager om fyra. När så allt är klart läggs allt ihop med filodeg som avskiljare och avslut på toppen. Sen gräddas det hela i 200 grader.


Det blev supergott! Mycket mat och mycket matglädje, för att sammanfatta. Det här receptet vill jag verkligen rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar