05 november 2015

Vegan Must Have #2: Baljväxter

Nu var det ett tag sen jag började min påtänkta serie Vegan Must Have. I det första inlägget skrev jag ju om iKaffe, som är min älskling och en sak jag vill ha i min vardag. Sen dess har jag funderat på andra saker som känns som "måsten" att ha i mitt liv. Jag kom inte på så mycket, förrän en lampa plötsligt lyste upp i mitt huvud igår och jag kom på det självklara: baljväxter.


Baljväxter är ju inget sexigt eller nytt fenomen på veganhimlen. Det är förhoppningsvis så självklart att äta böner, ärtor och linser att det kanske är onödigt att skriva om, men utifall att ni har missat något i ämnet så tänkte jag skriva lite om denna must-have och ge tips och så.

Så vi börjar från början med frågan: vad är baljväxter? Wikipedia upplyser mig om att denna grupp egentligen heter ärtväxter, och omfattar en stor grupp arter (18000 stycken!) som alla har det gemensamt att de har blommor med fem blad och att fröna ligger i en skida som kallas balja - hence the smeknamn! Sen blir det mer intressant - visste du t.ex. att lupiner är en ärtväxt, liksom klöver och gullregn? Det hade jag ingen aning om. Inte heller visste jag att jordnötter räknas till släktet.

En viktig egenskap som ärtväxter har är att de kan fixera kväve i jorden och därmed göra om dem till kväveformer som blir till näringsämnen för det som växer i jorden. Vad jag har hört så är detta något som används bland bönder för att göra jorden mer näringsrik. Det är alltså bra både för människan och för andra sorters växter att vi käkar baljväxter!

Ok, nog med det biologiska nu! Nu går vi över till att snacka bönor och linser i kosten. Varför ska en då käka såna grejer? Tja, det uppenbara svaret är att dessa är bra källor till protein. Det är det svaret en ofta får, särskilt kanske som vegetarian/vegan. Men det är faktiskt inte bara för växtbaserade kosthållare som baljväxter är excellenta, utan för alla. Varför det? Jo, för att baljväxter innehåller en bra mix av protein, kostfiber samt vitaminer och mineraler. Dessutom så kan vi föda otroligt många fler personer på jorden om vi skippar köttet och istället använder kofödan - baljväxterna - till att göra mat på direkt.

En viktig aspekt av ärtväxter är att de innehåller fytonäringsämnen, eller antioxidanter som de också kallas. Dessa är ännu inte helt kartlagda i alla sina aspekter, som jag har förstått det, men vad vi vet är att antioxidanter hjälper till att reducera stress och inflammation i kroppen, och inflammation börjar i allt fler studier ses som en stor faktor till sjukdom och ohälsa. Jag skulle kunna ägna flera inlägg åt att skriva om bara detta men nöjer mig här med att bara nämna denna aspekt.

Sammantaget finns det alltså flera skäl till att öka sin konsumtion av baljväxter (och minska intaget av animalier): hälsomässiga-, miljömässiga-, etiska- samt fördelningsskäl.

Så, om en då vill börja käka bönor och linser, hur gör en då? Det enklaste är förstås att köpa färdigkokta bönor på tetra eller burk. Idag finns ett ganska stort sortiment av dessa på välsorterade mataffärer, och det finns även ekologiska bönor. På sikt blir detta dock ganska dyrt, så jag rekommenderar att en köper torkade bönor på påse och kokar själv.

Hur gör en enklast om en vill göra på det sättet? Jo, jag rekommenderar att en köper och blötlägger 1 kg bönor på en gång. Du behöver en 5l-bunke och en dito gryta/kastrull. Lägg bönorna i blöt åtminstone 10 timmar i bunken, gärna över natten. Häll sedan av blötläggningsvattnet och lägg över bönorna i grytan. Häll på kallt eller uppkokat vatten (från en vattenkokare) och låt koka upp. I det här läget har du två val för att minska mängden gasskapande ämnen: antingen skummar du av vattnet med en sked och fortsätter koka i samma vatten, eller så kokar du upp nytt vatten i vattenkokaren och byter ut vattnet när bönorna kokat i 5-10 minuter. På detta sätt minimerar du mängden gas i baljväxterna. Jag har ingen vetenskaplig grund för detta tips, utan det är helt enkelt något jag läst hos typ Risenta eller Friggs.

Ofta står det på bönpaketen att en behöver koka bönorna i 40 minuter för att de ska bli mjuka. Det har sällan hänt mig; ofta går det mycket snabbare än så. Men så kokar jag kanske på högre värme än tillverkarna har tänkt sig? För mig brukar det ta 20-30 minuter.

Oavsett hur lång tid det tar så är mitt tips detta: när du kokat klart och hällt av vattnet sköljer du bönorna i kallt vatten för att förhindra att de blir ännu mjukare. Sedan låter du dem svalna något, därefter skopar du upp lagom mängd för en middag i 1l-plastpåsar. Sug ur luften, slå en knut och frys in! (Totalt blir det kanske 8-10 påsar om du tänker att varje påse ska räcka till 3-4 måltider.) Tadaa, nu har du färdigförpackade bönor att bara ta ur påsen och slå hett vatten på, så har du färdigt till varje måltid. Bra, va?!

Oj, detta blev ett långt inlägg. Grattis om du kom ända hit! Hoppas att du lärde dig något vettigt på vägen. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar