16 november 2015

Äta ute: Koloni Biblioteksgatan

Dagarna går snabbt nu. I helgen var jag i Stockholm för att bevista filmfestivalen där, och passade då på att besöka det lilla hålet Koloni på Biblioteksgatan 5. Det är en gullig liten oas mitt bland alla söndershoppade övre medelklassmänniskor som rör sig runt Stureplan/Norrmalmstorg.


Jag visste inte det när jag var där, men Koloni är en grupp på fem matställen, varav det stora verkar ligga lite utanför stan, i Saltsjö-Duvnäs. De fokuserar på ekologisk, ren mat med ett kompliment av raw food.

Koloni på Biblioteksgatan är rätt litet och har som största problem att det saknar kundtoalett, vilket kan bli rätt jobbigt. I mitt fall kom jag just från en tvåtimmars filmvisning och tänkte när jag kom ut från biografen: "Jag kan lika gärna gå på toa på lunchstället som att stå och köa här". Tji fick jag, som efter lunchen fick rusa till närliggande Mood-gallerian och sneaka in på deras gratistoaletter. Men men, bortsett från detta så är det här stället riktigt trevligt bara en kniper en sittplats.

Menyn kan du läsa här. Partnern tog en rå burgare medan jag satsade på skålen med quinoa och mango. Den var från början inte vegansk, men jag bad dem bara ta bort fetaosten och fick en halv avokado till istället (mums!). Det ska dock sägas att dressingen innehåller honung (och här får jag komma ut som honungsätare...), så äter du inte det är det kanske bättre att välja en annan rätt. I alla fall var det jättegott och kändes som ett överkomligt pris (110:-) för att vara sådan mat på ett sådant ställe. (Ja, jag har hiskeliga fördomar om hur dyrt allt är i hufvudstaden.)

Efteråt tog Partnern en rooiboslatte och jag en havredito. Det var riktigt gott, och jag som inte fått kaffe på mer än 24 timmar var väldigt nöjd.

Kort och gott ett riktigt trevligt ställe som jag gärna satsar på att besöka på andra platser i Stockholm. 

Hoppas att ni också haft en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar