25 november 2015

En present till mig själv och världen

Fick hem nya numret av Djurens Rätt (medlemstidning för - just det! -förbundet Djurens Rätt) i eftermiddag. Det är ett av de organisationsmagasin som jag verkligen tycker om att få hem och gärna sträckläser hela av. Det är nämligen bra strukturerat med lagom långa reportage samt annan information som verkligen är relevant för mig i min vardag.

Det finns dock en nackdel med magasinet, och det är att det är lätt att känslorna går igång och tårarna kommer. För att det kan kännas så hopplöst - djurutnyttjandet är så överväldigande stort och hemskt.

Men den här gången har jag inte alls lika dåligt samvete över ämnet som jag tidigare haft. Varför inte? Jo, för att jag blivit vegan.

För att jag tagit ställning för att få ett slut på det vedervärdiga och onödiga lidande som djur utsätts för i "livsmedelsindustrin".

För att jag i alla fall försöker minimera mitt bidrag till ett djurutnyttjande som jag på allvar tror kommer minska radikalt i världen på sikt.

För att jag inte längre känner mig tudelad kring att teoretiskt dela veganismens värderingar men praktiskt sett inte klara att leva efter dem.

Jag är stolt över mig själv. Jag är inte perfekt men att försöka leva så veganskt som det bara går är något som jag verkligen bär i mitt hjärta.

Att bli vegan är den bästa present jag gett till mig själv på väldigt, väldigt länge.


 Nu ska jag gotta ner mig med tidningen tillsammans med mitt favoritté. Hoppas att ni också får en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar