10 november 2015

Middag: Bönchili med chipotle och havrefraiche smaksatt med koriander

I mitt inlägg häromdagen nämnde jag ju att jag har ett favoritrecept på bönchili. Nu tänkte jag att jag skulle posta receptet. Det är från början taget från en lakto-ovo-vegetarisk kokbok vid namn Veggie! Hundra inspirerande recept för alla årstider som nog inte finns att få tag i längre. Tur då att jag har ändrat lite i receptet och postar det här vegan style! Till höger kan ni se kokboken på dess originalspråk.

Receptet är rätt enkelt. Det går naturligtvis att ha nån form av matgryn till, t.ex. bulgur, men jag tycker att chilin är tillräcklig som den är med sin créme fraiche till, och kanske ett gott bröd, så det är inte nödvändigt.

+ 4 msk rapsolja
+ 2 gula lökar
+ 2 paprikor
+ 3 vitlöksklyftor
+ 1-2 msk chipotlepasta, t.ex. Santa Marias Tex Mex-variant
+ 1 msk malen spiskummin
+ 1 msk malen koriander
+ 800 gram svarta bönor (typ två burkar)
+ 800 gram krossade tomater (typ två frp)
+ 3/4 dl äppelcidervinäger
+ 1/2 dl agavesirap eller annat honungssubstitut
+ 300 g majskorn
+ ev några dl grönsaksbuljong
+ 2 dl havrefraiche
+ 3 msk frusen/färsk koriander
+ skal & saft från 1 lime 

Ta en 5-litersgryta. Hetta upp oljan på ganska hög värme. Hacka löken, vitlöken och paprikan fint och vänd ner i grytan tillsammans med chipotlepastan. Sjud 5 minuter tills det börjar bli mjukt. Tillsätt sedan spiskummin & malen koriander och rör runt under 1 minut. Slå så i bönorna, krossade tomaterna, vinägern, sirapen och majsen och rör runt. Vid behov tillsätter du buljong men tänk på att det hela ska bli en ganska tjock gryta, och inte en soppa. Låt koka på medelvärme i ca 15 minuter. Under tiden blandar du ihop havrefraichen med koriandern och limen i en skål. Det ska bli syrligt men inte alltför surt. Färdigt!


Kom nu ihåg att jag blir jätteglad av din kommentar på receptet ifall du lagar det! Peace out!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar