20 mars 2016

Söndag i veganpåskens tecken

Idag vid lunch var jag på Frilagret på en vegansk brunch med föredrag, som fina Veganprojektet Göteborg anordnade. För blotta 50 kronor erbjöds en jätteschysst megafrukost med bl.a. hummus med soltorkad tomat, spenatpaj, deviled tofu, "feta"oströra, bagels och godis. Tyvärr blev kön snabbt jättelång och tog en timme från början till slut, men när merparten hade fått mat så körde föreläsaren Tobias Linné igång sitt prat på temat "Kritiska djurstudier, speciesism och intersektionalitet".

Ibland upplever jag veganföredrag jag går på som en aning basala, men här var det tvärtom: Linné utgick ifrån att folk kände till begrepp som vivisektion och intersektionalitet, och tog oss på en intressant resa om kopplingen mellan olika förtryck. På slutet nämnde han kritiken mot att använda begreppet intersektionalitet - som från början kommer från rasifierade feminister - om utnyttjandet av djur samt kampen mot detta. Jag vet inte riktigt vad jag tycker men tänker att det oavsett namn är viktigt att djurrättsrörelsen tar till sig av olika positioners utgångspunkter och tankar, för att kunna vara en rörelse som välkomnar alla som menar att djur har intressen som gör att vi bör agera för deras frihet. 

Ok, ok, nu blev det en aning teoretiskt här. Intressant var det i alla fall och magen blev mer än mätt! Och fin logga hade de dessutom:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar