19 mars 2016

Recept: Buddha Bowl


 Hej!

Idag lyser solen in genom alla fönster och himlen är alldeles blå. Igår testköpte jag en kort vårjacka som jag funderar på om den är tillräckligt varm för att hålla kylan stången men ändå sval nog för våren. Det är verkligen lättare att köpa veganska kläder på vårhalvåret än på vintern, det må jag säga!

Häromdagen gjorde Partnern och jag ett recept som jag hittade via den fantastiska hemsidan Finding Vegan. Har du aldrig hört talas om den? Det hade inte jag heller förrän jag i en artikel om Jenny Mustard läste att hon hänger mycket på deras webb, och då blev jag så klart nyfiken. Nu är jag såld - där finns så många underbara recept från (mestadels amerikanska) sidor som jag aldrig annars skulle känna till. Så surfa in där är mitt tips om du har tråkigt någon dag, men gör det inte hungrig för då kommer du bli knäpp, haha.


Receptet vi testade heter i sin ursprungliga version Rainbow Bliss Buddha Bowl och kommer från en yogalärare som heter Casey Jade. Vi har dock tweakat det lite såklart. I korthet består receptet av olika delar som förs samman på tallriken: ugnsrostad sötpotatis, kokt ris, stekt bönröra, wokad vitkål och paprika med lime på samt tomater & avokado. Smakerna gifter sig fint även om jag skulle önska en kall sås till; därför har jag lagt till en veganiserad form av den här sesamdippen som får alla att ta mer.


Buddha Bowl
+ rapsolja
+ 3 dl vitt eller brunt ris
+ 500 g sötpotatis
+ 1 msk paprikapulver
+ 2 nypor cayennepeppar
+ salt & svartpeppar
+ 2 röda paprikor
+ 1/2 litet vitkålshuvud, ca 200g
+ 1-2 msk limejuice
+ 400 g eller en burk svarta bönor, färdigkokt
+ 1 msk spiskummin
+ 1 msk malen koriander
+1 tsk chiliflingor
+ 1 ask körsbärstomater
+ 2 avokados
+ färsk/fryst koriander enligt smak

Vegansk sesamdipp
+ 2-4 msk oskalat sesamfrö
+ 2 dl havrefraiche
+ 2 msk ljus/japansk soja
+ 1-2 msk riven ingefära

Buddha Bowl: Börja med att koka riset enligt instruktioner på förpackningen. Sätt på ugnen på 180 grader C. Skär sötpotatisen i kuber. Blanda sedan potatisen med paprikapulvret, cayennepepparn och salt & peppar. Häll sedan över 1-2 msk rapsolja, blanda igen. Kör sedan in i ugnen och rosta i ca 15-25 minuter (allt beroende på hur stora kuber du gjort av potatisen, så håll koll på ugnen). Sedan är det dags att skära paprikorna och vitkålen i långa strimlor. Woka på hög värme i en stekpanna eller liknande några minuter. Häll så över innehållet i en bunke och blanda med lime. Kom ihåg att smaka av. Därefter tar du bönorna och blandar med spiskummin, malen koriander och chiliflingor + salt. Stek på medelhög värme några minuter så att bönorna blir varma. Salta och peppra. Sedan är sista steget att dela körsbärstomaterna och hacka avokadon i kuber. Lägg sedan på en pastatallrik lite av allt: kokt ris, ugnsstekt sötpotatis, wokad paprika & vitkål, bönröra samt tomater och avokado. Avsluta med färsk/fryst koriander på toppen. 

Sesamdipp: Börja med att försiktigt rosta sesamfröet i torr stekpanna. Under tiden som sesamfröet svalnar blandar du sedan samman havrefraiche, soja och riven ingefära. Ta gärna och kläm ingefäran så att all saft droppar ner i blandningen - på så sätt får du ingefäran mer lättblandad med resten av smakerna. Avsluta med att blanda ner sesamfröet, och tadaa, du har en jättegod dipp som passar utmärkt till både kalla och varma rätter. 

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar